Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 3 juni 2012

Torkade smörblommor


Idag har jag varit och plockat ett stort fång med smörblommor. De lägger jag ovanpå mitt hörnskåp och där lyser de gula blommorna ända till nästa år. Ja, faktiskt ända till jag slänger dem. Till slut blir de lite dammiga, men då är det återigen tid att plocka nya blommor.






Nu börjar också krusbär, päron och vinbär utveckla sina frukter. Om några veckor blir vinbären röda och svarta, sedan brukar jag äta vinbär ända långt in i augusti. Jag tror det är nyttigt att äta av bären varje dag. Det stärker immunförsvaret och håller förkylningarna borta under vintern. Päronen är inte ätbara förrän i september. I år blir det ingen stor skörd. Blomningen var dålig och det har inte utvecklats så många frukter.


I min fågelholk är det högsäsong. Herr och fru talgoxe flyger ut och in från tidig morgon till sen kväll. Hela tiden hörs de små liven som ropar på mer mat. Man kan lugnt säga att det är livat i holken. Tyvärr kan jag inte bidra med en ljudillustration och fånga herrskapet på bild har jag inte heller lyckats med. De har så rysligt bråttom att de inte har tid att ställa upp på bild. Om en eller två veckor blir det återigen tyst när familjen ger sig iväg ut i världen.


Monika

5 kommentarer:

  1. Det är vackert med torkade smörblommor, tyvärr växer inga häromkring...

    SvaraRadera
  2. Då dom har blivit fula får du plocka nya ;)
    Det är såå fint med torkade blommor.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh smörblommor har jag inte sett sen jag var liten tror jag, vart hittar man dem? :)

    SvaraRadera
  4. Det blev fint med smörblommorna. Jag har sett några gula blommor här i skogen men vet inte om det är smörblommor eller något annat.Vinbär är gott men krusbär är godare. Ha det bra. Kram/Anita

    SvaraRadera
  5. Det är så härligt nu när allt börjar om igen.

    SvaraRadera