Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 31 oktober 2015

Den söker icke sitt av Sven Edvin Salje


Jag har fått en ny favoritförfattare. Nåja, en av några favoriter, genom åren har jag samlat på mig några stycken. Jag har tidigare läst På dessa skuldror samt Människors rike. Nu har jag också läst tredje delen i Sven Edvin Saljes mäktiga berättelse om Kjell Loväng och människorna i Mortorpa by, och jag blir verkligen inte besviken, tvärtom, med Den söker icke sitt blir jag ännu mer imponerad av hans författarskap.

I tredje delen får läsaren se tillbaka och följa Kjells ungdomskärlek Tarps-Elin från barndoms- och ungdomsår till vuxen kvinna med tre oäkta barn. I tidiga år dör hennes mor och hon blir ensam med fadern Johan, som sörjer ett bittert öde. Elins mor är tredje hustrun som han lägger i graven och han anklagar sig själv för att vara orsaken till deras förtidiga död. Elin längtar bort från gården, men ser sig tvungen att stanna hos fadern, som anses lat och dessutom har olaglig spritförsäljning. Elin är en vacker kvinna, som drar blickarna till sig, och många uppvaktar henne, men hennes liv är följt av otur och olycka.

Jag är förvånad över hur en man kan skildra en kvinnas innersta tankar och liv så bra som Sven Edvin Salje gör i Den söker icke sitt.  Vilken förmåga att berätta Elins svåra liv. Han målar en inträngande bild av hennes motgångar, hennes skam, men också av hennes okuvliga kamp för sina barn, och sökande efter kärlek och glädje i livet. Givetvis kommer jag också att läsa fjärde delen Lågan i kvällen.
Samtliga delar har också blivit film.

Och återigen säger jag tack för att det finns bibliotek, för det var länge sedan dessa böcker kom i nytryck!


Monika 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar