Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 28 juli 2015

Molnspanare och samlare


Molnspaning över Laholmsbukten

 

Den här sommaren får väl betraktas som, hitintills, molnig och regnig.

Kanske också en aning kall. Nu trivs jag bäst när det inte är för varmt, men när regnet faller, för tredje dagen i rad, och vinden viner, kan till och med jag bli lite less.
Det är då jag försöker använda mig av det grå. Mellan skurarna cyklar jag till havet. Spanar mot himlen och fascineras av den färgrikedom som ändå finns i de grå molnformationerna. Gråblått, stålblått, vitgrått, små ljusa, nästan guldskimrande nyanser, som visar på att solen döljer sig bakom tunnare slöjor. Det är tjusigt och ständigt i förändring.

På vägen hem fortsätter jag att spana.

Dikeskanten är full av sommarens tecken. Renfana och rallarrosor ger färger och ett ståtligt intryck.
Gröna alkottar är användbara som dekoration
De gröna alkottarna går att använda till dekorationer.
Rönnbären skiftar mot rött
Rönnbären skiftar skepnad och går mot rött.
Druvfläderbär - giftiga men vackert röda
 
Druvflädern ger en klarare tomteröd färg. Giftig men snygg.

Rölleka - vacker på avstånd och vacker nära
Röllekan är vitvacker och rakryggad. Den har också många goda läkande funktioner, och har använts mycket som naturmedicin. Vid en närmare betraktelse är varje liten blomma otroligt fin. En flicka under bronsåldern begravdes med en rölleka i handen. Vackert då och vackert nu.

Plötsligt har spanaren blivit en samlare, och idag lyser solen igen.

Monika

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar