Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 24 juli 2015

Krusbärspaj och vinbärskaka


Annika Bengtsson i sin fina paviljong
 

Förra sommaren var jag och besökte min författarkollega Annika Bengtsson.

Hon bjöd på krusbärspaj i sin fina paviljong med vita, fladdrande gardiner. Då lärde jag mig att göra krusbärspaj. Nu har jag utvecklat min egen paj. En smulpaj med vit choklad och flagad mandel.
 
Använd bara ett vanligt smuldegsrecept och blanda i ½ dl hackad vit choklad och ca 100 g flagad mandel. Stänk eventuellt över lite citronsaft innan pajen bakas i ugnen.  

De svarta vinbären har nyss mognat

och i år provar jag en ny variant av vinbärsmarmeladkaka.
Jag plockar ca 500 g vinbär och kokar en supergod marmelad. Botten till kakan görs på mördeg, som plattas ut i en form (ca 20x30 cm) och bakas i ugnen ca 220 grader. När kakplattan svalnat, brer jag marmelad ovanpå och låter allt stå ca en timme i kylen. När kakan är kall och stelnad ringlar jag över florsocker, som jag löst upp i lite vatten. Kakan skärs i lagom stora bitar. Mums!

Recept

Svartvinbärskaka
500 g rensade svarta vinbär
2 dl strösocker
Mördegsbotten
1 dl florsocker
Några matskedar vatten

Koka svartvinbärsmarmeladen i ca 15 minuter, skumma.

Krusbärspaj
Vanligt recept på smuldeg (finns i de flesta kokböcker)
½ dl hackad vit choklad
100 g flagad mandel
Lite citronsaft
500 g krusbär

Lägg krusbären i en pajform. Täck bären med smuldegen blandad med choklad och mandel.

Passar också på att koka svartvinbärssaft med rabarber. Nåja, den här gången var det inte jag, utan käre Ulf. Lätt och väldigt gott. Just nu sprider saften en sommardoft i köket

Monika

2 kommentarer:

  1. låter helt otroligt gott.Det blir inte surt med krusbären då?

    SvaraRadera
  2. Nej, det tycker jag inte. Det blir ungefär som rabarberpaj. Första gången jag gjorde krusbärspajen la jag för mycket socker. Var lite rädd att det skulle bli surt, istället blev det alldeles för sött.

    SvaraRadera