Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 5 juli 2015

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs


Det var omslaget till Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs, som väckte min nyfikenhet. Boken såg lite mystisk ut, där den stod på bibliotekets hylla. Alltså åkte boken med mig hem.

Boken om de besynnerliga barnen handlar egentligen mest om Jakob,

en till synes helt vanlig sextonåring, dock med ganska förmögna föräldrar. Men redan i starten får läsaren höra talas om hans märkvärdige, och sagoberättande farfar Abraham Portman. Under hela Jakobs uppväxt har farfar visat mystiska fotografier och berättat om sina äventyr. I tidiga år har Jakob trott på farfar, men efter hand som han växer upp förstår han mer och mer att allt måste vara påhittat.  En farfar med livlig fantasi. Så kunde historian varit, men en dag förändras allt och det visar sig att farfar inte alls har fantiserat.

Det här är en väldigt spännande fantasyroman,

som är skriven för ungdomar, men givetvis går alldeles utmärkt att läsas av en gammal tant som jag. Det är svårt att lägga ifrån sig den här sagan. Jag är helt enkelt tvungen att vända blad och se vad som kommer att hända.
 

Romanen är illustrerad med en mängd autentiska fotografier

på besynnerliga människor. Författaren har använt dessa märkliga fotografier som en inspiration för sitt skrivande. Vilket jag tycker verkar vara en väldigt spännande idé. Jag sitter själv ofta och tittar på gamla bilder, och ur dessa kommer det en mängd med idéer och historier, som om fantasin lossnar och flyter iväg.

Jag kommer säkert att läsa andra delen, Spökstaden och kanske också den tredje delen Library of souls (bara titeln är väldigt lockande), som utkommer på engelska under hösten 2015. 

Monika
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar