Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 6 januari 2015

Jag söker provläsare av manus


Arbetsmanus för provläsning

Några veckor innan jul avslutade jag ett arbete med en längre text.

Under julhelgerna har jag gjort en första redigering av texten och nu söker jag provläsare.

Texten är på 77 sidor i A4-format och har arbetsnamnet "Gurlie och Harriet".

Den handlar, i korthet, om två äldre kvinnor som bor i var sitt eget hus i en fiktiv stad. Gurlie har en hund som heter Skrutten och Harriet har en katt som heter Bella. Läsaren får följa de båda damernas äventyr under en augustimånad.

Så här inleds texten:

”I hörnet av Solrosgatan och Prästkragevägen finns en vitmålad grind. Den är ordentligt stängd för innanför grinden lufsar Skrutten, en vit foxterrier med svarta fläckar. Över grinden reser sig en portal med rosa rosor och utmed Prästkragevägen växer en häck med vita syrener. Genom syrenbladen kan en förbipasserande se flera äppelträd och ett stort träd med Herzogin Elsa, som varje år bjuder på goda höstpäron. Bakom päronträdet skymtar en rödmålad träfasad, mitt på långsidan finns en dörr och en stentrappa med stora lerkrukor. På somrarna är krukorna fyllda med röda pelargoner. Mellan fruktträden slingrar en grusgång och under äppelträdet med Ingrid Marie står ett vitmålat trädgårdsmöblemang.
Vissa dagar ligger en rödrutig duk på bordet och två äldre damer lutar sig över kaffekoppar med rosenmönster. Det är Gurlie och Harriet som dricker eftermiddagskaffe.”  

Är du intresserad av att provläsa om vad som händer Gurlie och Harriet,

gör en liten kommentar, så skickar jag manus digitalt.

Monika

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar