Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 16 januari 2015

Brev från Tove Jansson – urval av Boel Westin och Helen Svensson


Tove Jansson är en av mina favoritförfattare

och givetvis blev jag väldigt nyfiken när jag såg att ett urval av hennes brev, till olika människor som stått henne nära, har utkommit. Brev från Tove Jansson är ett urval som är gjort av Boel Westin och Helen Svensson.

Breven har aldrig tidigare publicerats

och spänner över sex decennier från tidigt 1930-tal till sent 1980-tal. I breven får vi följa Tove från den unga konststuderande i Stockholm, Paris, Italien, men också de svåra krigsåren, kärleken och mötet med livskamraten Tuulikki Pietilä.

Det är en omfattande korrespondens

men samtidigt en fantastisk möjlighet att lära känna Tove Janssons tankar och filosofi.  Hon är en god brevskrivare, som beskriver sitt liv och sin omgivning. Som läsare får jag följa med på hennes resor, skapandet av muminfigurerna och sagorna, men också se hennes vånda över både konstnärskap och författande.

Samlingen är på nästan femhundra sidor

men jag upplevde det inte som någon tung läsning, tvärtom är den full av insikt, skaparglädje och livsfilosofi.

Monika
 
Brev från Tove Jansson på Adlibris
Brev från Tove Jansson på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar