Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 23 augusti 2014

Kulturdagboken av Elisabeth Jönsson


Jag har skrivit många tankar om kultur och min syn på vikten av ett eget skapande. För några år sedan berättade jag också här på bloggen om Berika och värna livet: tio uppdrag för skaparglädje och själslig inspiration av Elisabeth Jönsson.

För en tid sedan köpte jag också hennes senaste utgivning Kulturdagboken – Mina personliga anteckningar.

Boken är en slags dagbok med utgångspunkt i kultur och eget skapande. Det är jag själv som läsare som kan anteckna om mina upplevelser och reflektioner. Jag kan föra anteckningar om en föreställning, en utställning, en konsert, en plats jag besökt, en resa, en bok jag läst eller något annat som jag själv bestämmer.
Vad ger en resa för tankar? Vad har berört dig? En vacker naturplats eller ett speciellt café?

Den här dagboken blir som en personlig bildningsresa. De förtryckta rubrikerna är tänkta att fungera som hjälp till vidare reflektioner. Det viktiga är ändå att du själv, som dagboksskrivare, bestämmer vad som är viktigt för dig och hur du reflekterar över kultur och skapande.

Jag vill likna boken vid en slags inspirationskälla, ett sätt att skriva önskelistor och tips om litteratur och kulturevenemang som jag kanske någon gång kommer att besöka. En slags framtidsdröm, men också minnesanteckningar över mina egna upplevelser.

En trevlig och inspirerande bok som kan användas av både ung och gammal. Jag kan tänka mig att den också är lämplig att använda i skolor, som ett underlag för att utvidga elevernas ibland allt för skrala kontakt med kultur, i både studier och sitt eget personliga liv.
Besök gärna Elisabeth Jönssons fantastiska sida Punctum saliens.
 
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar