Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 21 september 2013

Girigbukarna av Ivar Lo-Johansson


Just nu är jag inne i en väldigt intensiv period med repetitioner av teatern ”Jag spelar min roll” tre dagar i veckan. Då passar det mig bättre att läsa noveller. En novell, sent på kvällen, som avkoppling från ett turbulent arbete.

Jag plockade därför fram novellsamlingen Girigbukarna av Ivar Lo-Johansson. Samlingen utkom första gången 1969 och jag har en tryckt version från 1981. I samlingen finns allt från Pintorpafrun, Människoaktionen till den mer moderna Bordduken. I den sistnämnda får vi möta de första charterturisterna som besöker det fattiga Spanien. Där skall det handlas. Den första gryende shoppinghysterin. De rika svenska damerna besöker de fattiga bergsbyarna för att göra ”fynd”. Det skall vara hantverk och det skall vara genuint handgjort. Men det skall också vara billigt. De köpslår och prutar. De stackars fattiga kvinnorna får nästan skänka bort sina dukar, som de arbetat med i månader.

Ivar Lo-Johansson var en fantastisk novellist och givetvis överhuvudtaget en fantastisk författare och berättare. Han gav ut över 100 noveller i samlingarna: Passionerna, Martyrerna, Girigbukarna, Karriäristerna, Vällustingarna, Lögnhalsarna och Vishetslärarna. Jag får nog plocka fram fler av hans novellsamlingar och läsa. De är verkligen fenomenala.
 
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar