Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 27 juli 2013

Sågverksungen av Vibeke Olsson


När jag nyligen var i England hade jag med Sågverksungen av Vibeke Olsson. Jag har tidigare läst en hel del romaner av Vibeke. Bl. a Ulrike och kriget och hennes serie om Romarriket, som startar med Hedningarnas förgård. Därför är jag lite förvånad över att jag inte läst Sågverksungen, som utkom 2009, förrän nu.

Sågverksungen utspelar sig i Svartvik under 1879. Den våren sågverken runt Sundsvall bli plats för en stor strejk. Det blir tyst när sågverken stannar. Det är Bricken, en elvaårig flicka som är arbeterska och arbetar som ströflicka, som berättar om livet runt strejken, kasernerna där de bor i små trånga rum, de långa arbetsdagarna och kanonbåtarna och militärerna som beordras till Sundsvallstrakten. Brickens pappa har arbetat som plankbärare men blivit utsliten i kroppen och istället fått arbete som hjälpsågare. Betydligt mycket sämre betalt och dessutom har lönerna sänkts. Arbetarna kräver att få tillbaka samma lön som året innan. De bestämmer sig för att strejka.

Det här är en historisk roman med mycket kärlek och värme. Sorgen finns där och svälten och fattigdomen. Men i Brickens familj finns kärleken som en tröst. Vibeke Olsson skriver lätt och enkelt. Som läsare fångas man snabbt av drivet i historien och det är det jag vill med läsandet. Att fångas och bli en del av Brickens liv.  

Monika

2 kommentarer:

  1. Du jobbar på för fullt. Tur du har det yrket att du kan sitta i skuggan och skriva. Om du har lika varmt hos dig som det är här, vilket jag hoppas.

    Här har varit över 30 grader några dagar nu och sol, sol sol. Och i går var ju snillet, jag alltså, på Skansen av alla dagar. Men jag älskar värmen och gick man lite sakta så gick det bra.

    Ha det så gott i sommaren hoppas vi får behålla den länge. Det går fort nu.
    Lycka till med nya boken

    Kram

    SvaraRadera
  2. historiska romaner är trevlig läsning

    SvaraRadera