Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 20 februari 2013

Min morfar egen av Bo Sigvard Nilsson


Jag har tidigare berättat om en bok som heter Gudalik av Bo Sigvard Nilsson. Den är fjärde delen i en serie. Eftersom jag var presentatör på Kulturias Boktips och det framfördes ett smakprov ur Gudalik, så läste jag serien i fel ordning.

Nu har jag också läst första delen som heter Min morfar Egen.
I romanen berättar Bo om sin uppväxt och sina äventyr med morfar. En morfar som har stor betydelse i pojkens liv. Vi följer Bo från 1948 till 1961. Under tiden hinner han bli en ung man. Bo har en mamma och en pappa, men det är morfar som tar upp största delen i hans berättelse om uppväxten. I sorg och glädje. De två är inte alltid sams och överens.

 Jag är verkligen glad att jag tog mig tid och läste den första delen i denna serie som utkom på 80-talet. Fjärde boken fick hämtas i bibliotekets magasin och första delen fick jag genom fjärrlån från en annan kommun. Ingenting är omöjligt i bibliotekens värld. En skattkista med oändliga möjligheter. Nu kommer jag att läsa de andra delarna också. Får se om det blir bibliotekets magasin eller fjärrlån.
Gör som jag och läs denna härliga och tidsfångande serie. Den för läsaren tillbaka till ett svunnet 1950-tal.
 
Monika

1 kommentar:

  1. Biblioteken kan uträtta storverk. Tur att de finns. Jo jag brukar anlita dem också fast inte så ofta kanske.

    Bra att du hittade en serie där alla var bra.
    Jag får nog be om ursäkt så länge sedan jag var här. Men jag har inte glömt dig, absolut inte.
    Hoppas du får en fin helg

    Kram

    SvaraRadera