Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 2 april 2011

På vårspaning - gräslök och krusbärsbuske

Gräslöken tittar upp! Krusbärsbuskens blad vecklar ut sig! Vinbärsbuskens bladknoppar är på väg att spricka! På mitt köksbord står några grenar med syrén! Kan jag utveckla en syrénblomma inomhus? Vet inte, för jag har aldrig försökt innan. Vinbärsbuskens blommor bärs fram, men sedan torkar de ihop. Några vinbär blir det aldrig inomhus. Det vet jag, för jag har försökt flera gånger. Men idag har vi sommarvärme här i Halmstad. Morgonen startade med en tjock dimma. Under eftermiddagen har solen bränt igenom molnen och sommarvarma vindar sveper runt min trädgård. April har börjat lovande! Monika *****

14 kommentarer:

  1. underbar grönska!! jag befann mig i Haverdal då solen frigjorde sig ur dimman. Sagolikt!

    SvaraRadera
  2. Gå gärna in till mig och var med i Lippe- uppropet!

    SvaraRadera
  3. Underbart - man kan nästan tro att vi lever i olika länder. Jag har haft en rödvinbärsbuske på balkongen några år med blommor och bär - men på sensommaren förra året dukade den under av löss mm. Jag flyttade, så jag gav upp den - annars hade jag nog försökt att kurera den. Det var en stor glädje att få ha den och äta dess bär på frukostyoghurten. Känner doft av syrener ...

    SvaraRadera
  4. Det är så uppfriskande att titta in här och hitta en massa vårtecken - som vi inte har hos oss ännu! Att våren faktiskt är på väg!

    SvaraRadera
  5. Än är det vinter kvar,säger mor ;)
    Ja...åtminstone här uppe där jag bor :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Åh, krusbär. Det hör min barndom till. Härligt att det finns kvar i en del trädgårdar.

    SvaraRadera
  7. Gårdagens eftermiddagsvärme gav så mycket kraft till kropp och själ..fingrarna blev så där härligt smutsbruna av att få kraffsa runt bland gamla löv..ha det..Maria

    SvaraRadera
  8. Har tillbringat helgen i Halmstad men med så mycket dis och dimma kändes våren avlägsen. Kul att du har hittat vårtecken.

    SvaraRadera
  9. Läste din text i HP imorse, mycket väl författat!

    SvaraRadera
  10. Härliga gröna bilder!

    Önskar dig en fin start på veckan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Tack för fina kommentarer om bilderna!
    Och... tack Ofrivilliga bloggaren för orden om min text i Hallandsposten!Jag hoppas att den i alla fall delvis kan göra en förändring!

    SvaraRadera
  12. läste även artikeln på sid 2...jag förstår inte hur människan tänker...finns mycket att säga om hennes argument, men så mycket plats finns det inte för mig att skriva här.

    SvaraRadera
  13. Det är så underbart med allt som spirar! Jättefina bilder!

    SvaraRadera