Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 24 november 2021

Augustimörker av Monika Häägg - som ljudbok

 


Nu finns min roman Augustimörker som ljudbok utgiven av Vibery Audiobooks. Boken är inläst av skådespelaren Åsa Persson.

Romanen utkom i pappersformat 2016 och handlar om de två äldre kvinnorna Gurlie och Harriet som ibland kallas för Tant Grön och Tant Blå. De är sedan flera år bästa vänner och lever ett stilla liv med trädgårdsarbete, svampplockning, diktläsning och en och annan utflykt på cykel. Men i början av augusti försvinner Harriets katt och Gurlie får ett ovälkommet brev från sin före detta make, som sedan länge är bosatt i Grekland. Han vill återvända till Sverige och mellanlanda hos Gurlie. Samtidigt försvinner grannarna under mystiska omständigheter och en dag står det en polisbil på gatan.

Under en orolig månad vänds livet upp och ner för de båda kvinnorna. Mord och främlingsfientlighet sveper in med augustimörkret. Tant Grön och Tant Blå blir ofrivilligt indragna.

Jag hade, redan 2016, svårt att sätta en genre på den här romanen. Det finns drag av deckare/kriminalroman, men den kan nog också betecknas som feelgood, eller är det helt enkelt inte någon bok som kan betecknas med en genre? När jag nu lyssnar på texten så inser jag att den också till stor del speglar vårt samhälle och hur vi behandlar varandra. Att det inslaget är väldigt starkt, faktiskt starkare än vad jag själv minns. Så den här texten har många bottnar.

Lyssna gärna på Augustimörker och berätta för mig vad du tycker!

 Monika

 Augustimörker finns både att låna på bibliotek och att streama via ljudbokstjänster som Storytel och BookBeat.

Den kan också köpas hos nätbokhandlare som Adlibris

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar