Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 23 januari 2016

Miniatyrmakaren av Jessie Burton


Det finns en trevlig grupp på facebook som heter Vi som älskar att läsa böcker. Där brukar jag tipsa om böcker jag läst, men det bästa är att jag också får mycket goda och intressanta lästips. Ett av tipsen var Miniatyrmakaren av Jessie Burton, och som jag brukar, så ställde jag mig i bibliotekets kö. Nu har jag läst romanen.

Miniatyrmakaren handlar om artonåriga Nella Oortman som i oktober 1686 knackar på dörren till sin nyblivna make Johannes Brandts hus i Amsterdam. Nella har rest från landet för att bosätta sig hos sin nyblivna make. Till sin förvåning och bestörtning möts hon inte av Johannes utan av hans allvarliga och nästan fientliga syster Marin. Johannes är på resa och anländer först flera dagar senare. Han ger henne en ovanlig bröllopsgåva, en identisk kopia av deras hem, ett fantastiskt kabinette, som sedan inreds av en mystisk miniatyrmakare. I hushållet finns också två tjänare; Cornelia och den mörke Otto. Men livet som nybliven hustru blir inte som Nella har tänkt sig.

Det här är en mörk historisk roman, med många mystiska hemligheter. I början av boken får jag arbeta en hel del med läsningen, det är mycket namn och detaljer som känns svårbegripliga och det tar ganska många sidor innan jag får ett bra grepp i berättelsen. Men det är värt att streta med texten och inte ge upp läsningen för det blir efter hand en väldigt spännande text. Jessie Burton har säkerligen arbetat mycket med research, och lagt stor tid och möda på att ge en bra bild av den tidens Amsterdam. Hon bygger en historia som bit för bit, och med överraskande kast, skruvas mot katastrofens rand. Sorgligt för hushållet Brandt, men oerhört spännande för läsaren.


Monika

Miniatyrmakaren hos Adlibris
Miniatyrmakaren hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar