Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 23 augusti 2015

På dessa skuldror av Sven Edvin Salje


Jag har ärvt många böcker av min pappa.

Då och då läser jag några av dessa, i många fall, klassiker. Nu har jag läst På dessa skuldror av Sven Edvin Salje (1914-1998).

Romanen från 1942 handlar om Kjell Loväng

som återvänder till Lovängsgården och Motorpa by. Fadern har låtit gården förfalla och brodern är sjuklig. Modern kallar på Kjell och ber honom att återvända hem. Under flertal år får läsaren följa Kjell i sin kamp för att få gården på fötter.

Sven Edvin Salje är en stor berättare,

som kanske har försvunnit en aning bakom andra av våra författargiganter. Men jag fastnar i denna historia som speglar villkoren för människor i en bygd i förvandling. I romanen finns människans kärlek till natur och vardagens vedermödor berättade med en briljans, som är få förunnat. En roman om både livets sorg och glädje. Den fångar mig, och den berör mig djupt.

På dessa skuldror är första delen i en lång romansvit. Övriga delar är Människors rike, Den söker icke sitt, Lågan i kvällen och Hem till havet.

Läs mer om Sven Edvin Salje hos Saljesällskapet.

Monika   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar