Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 14 mars 2015

Kristalläpple av Ebba Range


En av mina bloggvänner, sedan flera år tillbaka, heter Ebba Range.

Hon är också författare och utkom 2013 med romanen Kristalläpple. Strax före jul köpte jag Ebbas roman, men sedan har min hög med böcker som skall läsas varit stor, så inte förrän nu har jag läst Kristalläpple.

Boken handlar om Hillevi, som återvänder till platsen där hon växte upp.

Hon minns sin tid som sextonåring och det förfärliga som präglat resten av hennes liv. Hillevis tvillingsyster My tog, till synes oförklarligt, sitt liv. Hillevi funderar över om hon kunnat förhindra systerns död. Fanns det några tecken som visade sig.

Det var med stor spänning jag började läsa Ebbas roman,

och jag blev verkligen inte besviken. Ebba skriver gediget och välformulerat.  Texten löper lätt, och historian är spännande, men oerhört tragisk. Bit för bit får läsaren berättat om den svåra upplevelsen som finns i att förlora en nära anhörig på ett oförklarligt och brutalt sätt. Beskrivningen av 1960-talet känns tidstypisk och äkta. Den här romanen är väl värd att läsas.

Monika
 
Kristalläpple hos Bokus
Kristalläpple hos Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar