Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 18 juli 2014

Mullbärsträd med bär


Mitt mullbärsträd i dag
För några år sedan skrev jag om mitt mullbärsträd, som jag flyttat, och som jag då undrade om det hade klarat flytten, eftersom det tog lång tid innan det utvecklades några blad.

Trädet klarade sig och har sedan växt någon meter, både på höjd och bredd.

Jag satte trädet, som en liten planta, för tio år sedan. Min svägerska hade sått några frön, och gav bort en del av plantorna. Eftersom jag inte hade en aning om hur stort ett mullbärsträd blir, så planterade jag det på fel plats, mellan en vinbärsbuske och en krusbärsbuske. Därför blev jag tvungen att flytta trädet till en bättre plats med mer utrymme. Ett mullbärsträd kan bli hela tio meter högt!

Mullbärsträd med frukt
Denna sommar är första året som trädet ger frukt. Jag har sett några små och oansenliga, gröna kart, som jag följt sedan maj månad och nu är det ett av dessa som också blivit ett moget bär.

Även om det bara blir detta enda bär, så är jag väldigt stolt.
Ett mullbärsträd med frukt, sommaren är räddad!
 
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar