Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 16 maj 2010

Nattfåk - en bok som tar tag i läsaren


Dagarna springer med en faslig fart. Den efterlängtade sommarvärmen håller sig borta och det har fallit en hel del regn och det skall nog komma mer i närmaste veckan. Jag har passat på att utföra en del välbehövligt städarbete. Vissa saker skjuter man gärna framför sig men med trist uteväder så fanns det inga ursäkter längre för att inte ta tag i det igengrodda huset.

Lite läsning har jag ändå hunnit med. I går blev jag klar med Nattfåk av Johan Theorin. En kriminalroman som var helt i min smak. Den lite mystiska känsla som hela tiden lurar i boken gör att det är svårt att släppa den ifrån sig. Den balanserar på gränsen till det övernaturliga och pusselbitarna faller snyggt på plats i slutet. Jag har redan bokat in mig på Theorins senaste, Blodläge men såg att det var 14 före mig i kön på biblioteket. Inte så underligt med tanke på hur bra Nattfåk var.

Det har varit bra att läsa något mer lättsmält som omväxling. Johan Theorin har ett enkelt men väl fungerande språk. Älskar böcker som tar tag i läsaren och sedan inte släpper förrän sista raden är läst. Det är läsning när det är som bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar