Monika Häägg sminkar barnen till föreställningen Guldgåsen, Andersbergs Kvartersteater 1992 |
Under mitt och Ulfs första år på kvartersteatern och Andersberg började vi diskutera och fundera på
hur vi skulle bygga en större och mer stabil teaterverksamhet. Vi närde ett
hisnande mål med att hälften av Andersbergs invånare skulle i en framtid vara
med i teaterföreningen. ”Målet är intet – vägen är allt”, blev vårt måtto. Vi
blåste liv i en teaterförening, som startats året innan och då av någon
outgrundlig anledning fått namnet Andersbergs fria teaterförening. Kanske var namnet en protest mot tidigare ledare. Jag blev ny ordförande i föreningen
och såg också till att föreningen genast bytte namn till Andersbergs
kvartersteater, för det var ju det vi var, vi var Andersbergs kvartersteater och vår plats i världen var Andersberg. Några år senare bytte föreningen namn och blev Halmstads Kvartersteater. Med
föreningen som grund sökte vi pengar från statens ungdomsstyrelse och allmänna
arvsfonden till ett treårigt projekt som vi kallade för Andersbergs historia. Vi
startade en barngrupp och en ungdomsgrupp och vi funderade på att med hjälp av
pengarna från arvsfonden göra en större teaterföreställning som kunde samla
många deltagare. Efter en del diskussioner fastnade vi för att dramatisera
boken Calle och Chokladfabriken av Roald Dahl.
Under tiden fortsatte vi att leta pengar. Vi pratade med Lars Broman,
ombudsman på hyresgästföreningen och blev erbjudna att göra ett jubileumsprogram
till HFAB, det lokala fastighetsbolaget, som firade sina första femtio år. För
en liten ekonomisk ersättning, till föreningen, knåpade jag och Ulf under vår
sommarledighet ihop ett musikprogram som speglade den historiska tiden i både
text och musik. Vi hade en snabb repetitionsperiod, lyckades få med några
musiker och under en intensiv ”födelsedag” i början av september reste vi genom
alla HFAB:s bostadsområden i Halmstad och spelade programmet. På kvällen blev
det stor final i Norre Kattsparken och allt avslutades med ett gigantiskt
fyrverkeri.
Under sommaren 1992 hade jag använt mycket av min lediga tid till att skriva
ett manus på boken Calle och Chokladfabriken. Sommaren användes också till
att skriva sånger och musik. Vi skulle göra en stor musikteaterföreställning
med premiär i maj 1993. I mitten av den sommaren gjorde vi också sommarlovsteater
med barnen på fritidsgården. Barnen spelade sagan Guldgåsen, som jag
skrivit manus till några år tidigare när jag arbetade med ett projekt som
kallades ”Besök på teatern”. När jag ser tillbaka och minns undrar jag om jag
ens hade någon ledig tid på den tiden. Jag tror inte jag upplevde det så, men
när jag idag tittar tillbaka på den här sommaren ser det verkligen inte ut som
att jag hade speciellt många lediga dagar.
I slutet av augusti bjöd vi in till medverkan i den stora pjäsen. Vid
första träffen kom, till vår stora glädje, mer än fyrtio anmälda
teaterentusiaster. Det var både ungdomar och äldre. Vid första dekorerade fritidsgårdens stora sal med rönnbär och höstens färger och bjöd
på fika.
För att lära känna alla nya deltagare inledde vi arbetet med att under
en månad träffas och göra olika teaterövningar. Det blev mycket skratt och
glädje. Under tiden hittade vi också bland deltagarna vilka som kunde klara att
bära lite större roller. På det sättet slapp vi att göra audition, som alltid
ger prestationsångest och till och med kan vara förnedrande för den sökande. I
oktober startade repetitionerna. Vår plan var att spela föreställningen i ett
stort cirkustält. Så blev det inte.
Monika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar