Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 12 juni 2015

Under den svarta manteln av Bo Strömberg


 

När Hallands Författarsällskap hade årsmöte,

och firade 40-årsjubileum, på värdshuset Hwitan i Falkenberg, för några veckor sedan, köpte jag Under den svarta manteln av Bo Strömberg. Bo har under många år arbetat som gitarrlärare och är en mycket duktig gitarrist. Han har tidigare utgivit en lång rad böcker om gitarrspel, men nu debuterar han som skönlitterär författare.

Romanen utspelar sig från slutet av 1920-talet och fram till början av 1970-talet.

Den bygger på ett verkligt människoöde och handlar om Teodor Bengtsson, som på grund av sitt häftiga temperament blir liknad vi Dr Jekyll och Mr. Hyde, för Teodor är inte bara en mördare och hemsk människa, han är också en trevlig och humoristisk person, en jazzälskare med en musikalisk begåvning.
 

Under den svarta manteln har ett enkelt och välformulerat språk,

vilket gör att berättelsen om Teodor löper lätt och jag som läsare dras snabbt in i händelseförloppet. Stundtals är det en otäck läsning, men större delen av romanen är fylld av mycket värme och kärlek. Visst har Teodor begått flera bestialiska mord, men när jag läser boken får jag en stark empati för denne mördare. Han har en svår uppväxt, som utan tvekan präglar hans liv och får stora konsekvenser. Under bättre omständigheter och en aning tur i livet, hade kanske Teodor istället blivit en hyllad musiker eller något annat kreativt. Ibland är väggen tunn mellan lycka och olycka, och små omständigheter kan betyda stora katastrofer.

Jag berörs starkt av detta levnadsöde,

som Bo Strömberg har fångat i sin text, och när jag läser slutet går det inte att hålla tillbaka tårarna. Jag kan konstatera att under den svarta manteln är inte allting svart.

Gör ett besök på Bo Strömbergs webbsida och blogg och läs mer om denna djupt berörande roman.

Monika
 
Under den svarta manteln hos Bokus
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar